
هرچند تلاشهای ارزشمندی در مدارس بهویژه مدارس متعهد به تربیت صورت میگیرد اما در برنامه رسمی درسی، توجه کافی به تقویت هویت دانشآموزان نشده و جهتگیری محتوای آموزش و پرورش هنوز به شکل مطلوب به این موضوع نمیپردازد. توجه به هویت، تنها یک بحث روانشناختی یا جامعهشناختی نیست بلکه باید در رفتار و کنشهای روزمره دانشآموزان بازتاب یابد. انسجام ملی، توجه به هویت سرزمینی و تاریخی ایران، درک عمیق از اسلام و پیشرفت، فلسفه زندگی و نگاه به آینده کشور، تنها از طریق جهتگیری انقلابی، پایبندی به استقلال و عزت ملی و تبیین آزادیهای مشروع و سایر ارزشهای انقلابی میتواند در فرآیند تدریس نهادینه شود؛ بهویژه امروز که شاهد شبیخون ناجوانمردانه، تهدیدات و هجمههای ناشی از نظام استکباری و صهیونیستی هستیم، توجه مدیران، معلمان و دبیران متعهد به تربیت، بیش از پیش اهمیت دارد. این تلاشها باید با حمایت و هماهنگی ستادی مراکز آموزش و پرورش به شکلی مؤثر برنامهریزی و اجرا شود تا به نتایج ملموس منجر گردد. نکته پایانی اینکه بدون ایجاد زمینه مشارکت فعال و کنشگری آگاهانه دانشآموزان، تحقق این اهداف ممکن نخواهد بود. تقویت جایگاه تشکلهای دانشآموزی و توسعه آنها در ابعاد هنری، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و علمی، نقش مهمی در این فرآیند ایفا میکند. امید است معلمان، مربیان و مدیران عرصه تعلیم و تربیت در این مسیر توفیق بیشتری پیدا کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
کامران نجفزاده، از گزارشگری تا گفتوگوهای بیپرده در شبکه نسیم
«جامجم» در گفتوگو با رئیس سازمان هواشناسی کشور بررسی کرد
«جامجم» در گفتوگو با سخنگوی فراکسیون زنان مجلس بررسی کرد